دروس خارج اصول / درس ۱۱۴:
کلام در تعبّدي و توصّلي است. تعبّدي را تعريف کردند که غرض ساقط نميشود به اتيان فعل الّا مع قصدالقربة ، و توصّلي آن است که تکليف متعلق با و
کلام در تعبّدي و توصّلي است. تعبّدي را تعريف کردند که غرض ساقط نميشود به اتيان فعل الّا مع قصدالقربة ، و توصّلي آن است که تکليف متعلق با و
ملخّص ما ذکرنا اين بود که اگر شک بکنيم تکليفي که متوجه به شخص است اگر آن را غير موجود کرد آيا ايشان غير ازش تکليف را نه گفتيم اگر
در مقام اول گفتند که به فعل اغير شک در سقوط است که مورد اصل اشتغال است لنا کلام في ذلک عرض شود مواردي که شيخ در رسائل براي اجراء
عرض کردیم نائینی فرمود اطلاق میشود توصلی بر واجب در آن موردیکه فرد اگر فرد غیر مقدور بوده باشد وموجود بشود از طبیعی تکلیف از طبیعی ساقط میشود ولو آن
تکلیف به طبیعی مطلق شده است واز آن طبیعی فرد غیر مقدور موجود شده است آیا مسقط تکلیف است یانه؟ نائینی به عدم سقوط فرمود این مقتضای دلیل است ومقتضای
کلام در صورتی است که آیا تکلیف به اتیان به فرد محرّم ساقط شود یانه البته این در صورتی است که واجب ….می باشد به معنای معروف روی این احتمال
آخوند قائل است که قصد قربة در متعلق دخل ندارددر …واجبی منتهی در مقام امتثال عقل حاکم است که تکلیف را بخوبی انجام بده که ساقط بشود حتماً اگر از
یکى از اعیان و مفاخر فقهاى نامدار شیعه و یکى از اکابر و متبحّرین در علوم اسلامى و یکى از استوانه هاى فقهى و اجتهادى در فقه اسلامى که از نظر آثار و برکات وجودى با برکت بوده مرحوم فقیه مقدس میرزا جواد تبریزى(قدس سره) است بسیار عابد، زاهد، اهل خشوع و تهجد بود و مداومت بر علم و دانش داشت. جماعت بسیارى از او بهره بردند. او بر تمام موالین و محبین اهل بیت(علیهم السلام) و فضلاء و طلاب حوزه حق دارد زیرا که در قرن خود در علوم و ولاء اهل بیت(علیهم السلام)تحولى عظیم ایجاد نمود. هرگاه در پى شناخت ایشان برآییم ایشان را آگاه بر هر فنى خواهیم یافت. جملات مدح و ستایش در معرفى او، ناتوانند. گویا او تندیس علم و دانش و ادب و تجسم فضل و کمال است…..
تمام حقوق این سایت محفوظ میباشد.