نظر خود را در مورد حدیث کساء موجود در مفاتیح الجنان بفرمائید؟
بسمه تعالى؛ این حدیث از احادیث مجرب ميباشد و از مسلّمات و مرتکزات در اذهان عموم مؤمنین، علما و اصحاب ائمه علیهم السلام بوده و جاى شک و شبههاى در آن نیست و یکى از مصادیق »وابتغوا الیه الوسیله« مىباشد که حدیث شریف کساء را شامل مىشود.
*******************************
روزى یکى از شاگردان فقیه مقدس، میرزاى تبریزى قدس سره خبر داد که بعضى افراد در خصوص »حدیث کساء« به نحو موجود در »مفاتیح الجنان« ایجاد اشکال کرده و مفاتیحى ارائه نمودهاند که بدون حدیث کساء مىباشد. فقیه مقدس، میرزاى تبریزى قدس سره سخت ناراحت شده و فرمودند: حدیث کساى مشهور و معروفِ بین علما و مؤمنین، همین حدیث کساى موجود در »مفاتیح الجنان« است و بسیار مجرب مىباشد. حدیث کساء، توسل به مقام شامخ ائمه است و مضامین آن بسیار عالى مىباشد و بسیارى از افراد جهت حل مشکل، آن را تجربه کرده و نتیجه گرفتهاند. اصولاً توسل به پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله، صدیقه ى طاهره علیها السلام و ائمهى معصومین علیهم السلام و واسطهى قرار دادن آنها در پیشگاه خداوند متعال براى برآورده شدن حاجات از مسلّمات و مرتکزات در اذهان عموم مؤمنین، علما و اصحاب ائمه علیهم السلام بوده و جاى هیچ شک و شبه هاى در آن نیست و اگر در موردى مانند این موارد که از مسلّمات بین مؤمنین است روایات زیادى در دسترس نباشد، که نه به جهت ضعف مطلب؛ بلکه به جهت وضوح مطلب و رسوخ آن در اذهان است، این خود کافى بوده و نیازى به نقل و ضبط ندارد. اصحاب ائمه علیهم السلام عمدهى اهتمام شان بر این بود که در فروع، جهات مختلف را مورد سؤال قرار داده و روایات آن را ضبط و نقل نمایند و در اصول و مسائل اعتقادى و آنچه که به مقام و منزلت معصومین علیهم السلام مربوط مى شود، به جهت وضوح و مسلم بودن به سؤال و نقل معدود اکتفا مىکردند. مسئله ى توسل به پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام امرى نیست که کسى بتواند در آن تشکیک نماید، هر چند بعضىها که نمىدانند یا نمى خواهند بدانند، از جهاتى در صدد ایجاد شبهه در اذهان مردم؛ به خصوص ضعفاى مؤمنین هستند، اما تلاش اینان بىثمر بوده و به نتیجهاى نخواهد رسید. مگر نه اینکه خداوند متعال در قرآن مجید فرموده است: »وَابْتَغُوا اِلَیْه الْوَسِیلَه«؛ یعنى براى رسیدن به خداوند و تقرب به درگاه او وسیله بجویید. چه وسیله و واسطه اى مهم تر و اساسى تر از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله و ائمه ى معصومین علیهم السلام مىباشد! توسل به آن ذوات مقدسه نه تنها در میان مؤمنین این امت و علما و اصحاب ائمه علیهم السلام امرى رایج بوده بلکه در انبیا سابق هم مورد توجه بوده است؛ چنان که از روایاتى که در توبهى حضرت آدم در ذیل آیه ى شریفهى: »وَتَلقّى آدَمُ مِن رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْه« وارد شده و غیر از این مورد، از روایات متعدد در مورد انبیا به دست مى آید. بنابراین، توسل والتجا به آن بزرگواران و شفیع قرار دادن آنها در پیشگاه خداوند متعال جهت عظمت مقامى که براى آن حضرات در نتیجهى عبودیت و نهایت تذلل و بندگىشان در درگاه خداوند ثابت است، به خواندن دعاى توسل یا حدیث کساء و امثال آن از مصادیق: »اِبْتَغُوا اِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ« و موجب نجات و خلاصى از ناگوارىها و دشوارىها و ایجاد زمینهى برخوردارى از برکات و مواهب مىباشد. همان طور که شفاعت آنها در آخرت موجب نجات و رهایى از عذاب آخرت است و مؤمنین به شفاعت آن بزرگواران امید دارند و خداوند متعال هم شفاعت آنها را مىپذیرد، بر اساس آیه ى شریفهى: »یَوْمَئِذٍ لاتَنْفَعُ الشَّفَاعَهُ عِنْدَهُ اِلّا لِمَنْ اَذِنَ لَهُ« اگر بنا باشد که خداوند متعال به شفاعت کسى در روز قیامت اذن بدهد، در اول مرتبه پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله و اهل بیت طاهرینش علیهم السلام مىباشند و رسول گرامى اسلامصلى الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام قدر متیقن از اذن در شفاعت مىباشند، همان طور که قبول ولایت آن بزرگواران، اقتدا و تأسى به آنها در مقام عمل، تنها راه رسیدن به سعادت و رستگارى مىباشد و هدایت تنها در این راه است که: »الصِّراطُ الْاَقْوَمُ وَالسَّبِیلُ الأَعْظَمُ اَفَمَن یَهْدِی اِلَى الْحَقِّ اَحَقُّ اَنْ یُتَبَّعَ اَمَّنْ لا یَهِدِّی اِلّا اَنْ یُهْدى فَما لَکُم کَیْفَ تَحْکُمُون«.
یکى از مصادیق »وَابْتَغُوا اِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ« دعا است که حدیث کساء را شامل مىشود. این حدیث شریف را بخوانید که نتایج آن را بزرگان از مؤمنین دیده اند و ان شاء اللَّه به عنایت امام زمان علیه السلام امور حل مىشود. نگران نباشید. از خدا بخواهید که لذت عبادت را به شما عنایت نماید و بعد از چشیدن حلاوت عبادت، معنویتى در خود احساس مىکنید که لذت آن از هر چیزى بالاتر خواهد بود.
————————————
برگرفته از کتاب سیره ى عالمانه و پندهاى حکیمانه ى استاد الفقهاء والمجتهدین میرزا جواد تبریزى قدس سره .